Despre emoții

Emoții pozitive sau emoții negative

Te-ai întrebat unde am ajunge, dacă nu ar exista emoțiile noastre? Încearcă să îți imaginezi pentru o clipă o lume lipsită de emoții… Cred că ar fi plictisitor!

De-a lungul vieții, omul experimentează în permanență emoții atât pozitive, cât și negative. Cu siguranță ai trăit și tu momente de bucurie, fericire, iubire, dar și perioade de tristețe, frustrare și teamă. Nu există om care să nu experimenteze emoții de un fel sau altul. Fără capacitatea de a simți emoțiile de orice fel, cu greu am putea numi o astfel de existență viață. Emoțiile dau culoare vieții noastre. De aceea, fii recunoscător pentru emoțiile tale!

Ce este emoția?

Din punct de vedere psihologic, Emoția este o reacție afectivă de intensitate mijlocie și de durată relativ scurtă, provocate de obiect, însoțită adesea de modificări în activitățile organismului, oglindind atitudinea individului față de realitate.

Orice emoție presupune prezența câtorva elemente:

  • Un stimul declanșator;
  • Interpretarea cognitivă a acestuia;
  • Modificări fiziologice;
  • Manifestări comportamentale;
  • Stare, trăire afectivă.

De exemplu, azi am simțit bucurie în timpul plimbării pe malul Nistrului.

Stimul declanșator a fost imaginea apei curgătoare a Nistrului cu stolul de lebede! Interpretarea cognitivă: sunt toate gândurile apărute cu referire la acele clipe pe malul Nistrului, inclusiv planificarea viitorului.

Modificări fiziologice: puls liniștit, senzația de calm în întreg corpul, pace interioară, senzația de foame, sete, senzații olfactive – mirosul apei, de iarbă proaspătă, aer curat ș.a.

Manifestări comportamentale: alerg, merg, cobor, ating apa, fotografii, citesc, culeg flori, îmbrățișez fiica ș.a.

Stare afectivă: armonie, fericire, iubire.

Pozitiv sau negativ?

Cel mai frecvent împărțim emoțiile în pozitive (dragoste, compasiune, încredere, entuziasm, bucurie, recunoștință) și negative (supărare, nelinişte, invidie, ură, gelozie, tristețe), în funcție de ceea ce simțim atunci când le trăim, de modul cum reacționăm și de consecințele lor asupra acțiunilor noastre.

Emoțiile pozitive ne fac să ne simțim bine: inima bate ritmic și calm, corpul este relaxat, zâmbim, fredonăm și glumim.

Emoțiile negative ne fac să ne simțim rău: pulsul o ia razna, mușchii sunt cuprinși de spasme, stomacul se contractă dureros, tâmplele bubuie ca un cazan sub presiune.

În lista emoțiilor neutre pot fi incluse: mirare, curiozitate, indiferența, îngândurarea.

Totuși, psihologia susține că nu e corect să împărțim emoțiile în bune și rele. Ele pot fi clasificate în funcționale sau disfuncționale.

Fondatorul terapiei comportamentale rațional-emotive, Albert Ellis, a clasificat emoțiile în două mari grupe: funcționale și disfuncționale. Care, la rândul lor, pot fi pozitive sau negative.

Avem astfel patru categorii de emoții:

  • funcționale pozitive;
  • funcționale negative;
  • disfuncționale pozitive;
  • disfuncționale negative.

Emoțiile funcționale au la bază convingeri raționale, flexibile, pragmatice, ne ajută să ne adaptăm, să ne mobilizăm, să găsim resursele de care avem nevoie și să obținem astfel rezultatul dorit.

Emoțiile disfuncționale se nasc din convingeri iraționale, rigide, absurde. Ele ne țin pe loc, ne împiedică să vedem soluțiile, nu ne lasă să ne confruntăm cu problema concretă.

Pentru a deosebi emoțiile funcționale de emoțiile disfuncționale îți propunem analizei tabelul nr.1.

Exemple de emoții funcționale și disfuncționale
a) O emoție funcțională pozitivă poate fi satisfacția simțită atunci când faci pentru prima oară o prăjitură care îți iese extraordinar, iar laudele primite te motivează să îți dezvolți talentul culinar.
b) Iar o emoție funcțională negativă poate fi dezamăgirea cauzată de faptul că prăjitura dorită nu ți-a ieșit din prima încercare, dar asta te ambiționează să încerci iar și iar, să cauți informații, rețete, sfaturi, și în final să obții o prăjitură delicioasă.
c) O emoție disfuncțională pozitivă poate fi mândria, o stimă de sine exacerbată care să te facă să te consideri cel mai tare într-un anume domeniu și care să te împingă, în final, spre pasivitate, , spre delăsare, să te facă să nu mai încerci nimic nou.
d) O emoție disfuncțională negativă este gelozia. Știm cu toții la ce poate duce controlul obsesiv, exagerarea, posesivitatea, suspiciunea, șantajul, toate splendidele apanaje ale geloziei. La nefericire, la îndepărtarea omului iubit, la destrămarea relației și transformarea propriei vieți într-un mini infern.
Tabelul nr. 1 Diferențele dintre emoții funcționale și disfuncționale

Concluzii

Emoțiile nu sunt bune sau rele. Fiecare își are rolul său în viața noastră. Cel mai important este să le putem accepta și recunoaște, să le putem exprima și, desigur, să le putem controla. Titu Maiorescu spunea: „Păstrează-ți emoțiile pentru lucrurile care le merită”.

Emoțiile sunt răspunsul nostru față de ceea ce ni se întâmplă oră de oră și zi de zi. Ele ne pot ajuta să ne adaptăm la diverse situații cu care ne confruntăm în viață, ne pot ajuta să ne realizăm scopurile, să ne atingem obiectivele, să ajungem acolo unde visăm. Sau, dimpotrivă, ne pot pune o grămada de bețe în roate.

Ce este foarte important este faptul că ceea ce simțim este în mare măsură alegerea noastră, depinde de cine suntem, de ce gândim, de convingerile noastre. Iar emoțiile, la rândul lor, ne influențează și ne transformă cu fiecare clipă. Fără emoții viața ar fi săracă, rece, tristă…

Ți-a plăcut articolul? Te poți înregistra!

Centru Pozitiv

Serviciile noastre pot fi oferite și on-line. Contactați-ne pentru mai multe detalii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.