Evaluarea psihologică și psihodiagnoza reprezintă o activitate complexă orientată spre studierea personalității umane, spre determinarea posibilităților potențiale ale persoanei. 

Cunoașterea particularităților de vârstă și individuale, caracterului, sferei emoționale actuale a clientului prin intermediul tehnicilor psihologice selectate de psiholog este  un suport real în planificarea și organizarea programului de recuperare sau dezvoltare. Rezultatele testării sunt necesare pentru alegerea mijloacelor și formelor de ajutor în conformitate cu particularitățile depistate ale persoanei.

Activitatea de psihodiagnoză este prețioasă în identificarea cauzelor şi mecanismelor disfuncțiilor în dezvoltare, instruire, adaptare socială etc.

În prezent evaluarea psihologică devine o necesitate a organizațiilor de succes, care doresc să angajeze persoanele potrivite postului, să determine climatul în colectiv, să stabilească cauzele problemelor companiei.

Persoana va completa câteva instrumente psihologice (chestionare, anchete) în vederea evaluării: stării generale de bine, nivelului anxietății și depresiei, abilităților de comunicare și organizare, trăsăturilor de personalitate, stării emoționale actuale etc.

Metode psihodiagnostice utilizate:

  • Chestionarul de personalitate FPI
  • Chestionarul de personalitate Cattell
  • Chestionarul PA (personalități accentuate)
  • Chestionarul Indicele satisfacției de viață
  • Chestionarul „ADN motivațional” (T. Lowe)
  • Scala stimei de sine (M. Rosenberg)
  • Metoda de studiere a încrederii în sine (Romek V.G.)
  • Metoda evaluării Inteligenței emoționale
  • Scala de anxietate (J. Taylor)
  • Scala Liebowitz de Anxietate socială (LSAS)
  • Inventarul de depresie Beck
  • Scala de optimism – activism
  • Scala ostilității
  • Scala de percepție a stresului (Levenstein ș.a.)
  • Chestionar de evaluare a sindromului Burnout ș.a.